79. Zdarzenia, które wystąpiły po dniu, na który sporządzono sprawozdanie finansowe

  • 2 lutego 2024 roku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Banku (NWZ) odwołało ze składu Rady Nadzorczej Banku: Pana Mariusza Andrzejewskiego, Pana Wojciecha Jasińskiego, Pana Dominika Kaczmarskiego, Pana Rafała Kosa, Pana Tomasza Kuczura, Pana Macieja Łopińskiego, Pana Roberta Pietryszyna, Pana Bogdana Szafrańskiego.
    Jednocześnie Bank informuje, że NWZ powołało do składu Rady Nadzorczej Banku: Pana Macieja Cieślukowskiego, Panią Hannę Kuzińską, Pana Szymana Miderę, Pana Andrzeja Oślizło, Pana Marka Panfila, Pana Marka Radzikowskiego, Pana Pawła Waniowskiego, Panią Katarzynę Zimnicką-Jankowską.
    Skarb Państwa, jako Uprawniony Akcjonariusz na podstawie Statutu Banku wyznaczył:
    • Panią Katarzynę Zimnicką-Jankowską – na Przewodniczącą Rady Nadzorczej Banku,
    • Pana Pawła Waniowskiego – na Wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej Banku.
  • 7 lutego 2024 roku Pan Dariusz Szwed złożył rezygnację z funkcji Prezesa Zarządu Banku, jak również z członkostwa w Zarządzie Banku ze skutkiem na 14 lutego 2024 roku.
  • 14 lutego 2024 roku Rada Nadzorcza podjęła uchwały o odwołaniu ze składu Zarządu Banku:
    • Pana Andrzeja Kopyrskiego,
    • Pana Pawła Gruzy,
    • Pana Macieja Brzozowskiego,
    • Pana Marcina Eckerta,
    • Pana Wojciecha Iwanickiego,
    • Pana Artura Kurcweila.
      Uchwały o ww. odwołaniach weszły w życie z chwilą podjęcia.
      Rada Nadzorcza delegowała następujących członków Rady Nadzorczej:
    • Pana Szymona Miderę do czasowego wykonywania czynności Wiceprezesa Zarządu od 15 lutego 2024 roku, z jednoczesnym powierzeniem kierowania pracami Zarządu,
    • Pana Macieja Cieślukowskiego do czasowego wykonywania czynności Wiceprezesa Zarządu od 14 lutego 2024 roku,
    • Pana Marka Radzikowskiego do czasowego wykonywania czynności Wiceprezesa Zarządu od 14 lutego 2024 roku.
  • 20 lutego 2024 roku Zarząd PKO Banku Polskiego S.A. poinformował, że podjął decyzję o emisji senioralnych obligacji nieuprzywilejowanych („senior non preferred”) („Obligacje”) w ramach Programu emisji obligacji własnych na rynku krajowym, o którego ustanowieniu Bank informował w raporcie bieżącym nr 32/2011 („Program”). Program został zmodyfikowany w celu umożliwienia uznania Obligacji za zobowiązania kwalifikowalne Banku zgodnie z art. 97a ust. 1 pkt. 2 Ustawy z dnia 10 czerwca 2016 roku o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji.
    23 lutego 2024 roku Bank zakończył subskrypcję 5-letnich obligacji „senior non preferred” o łącznej wartości nominalnej 1 mld PLN dokonanej na rynku krajowym, w ramach Programu emisji obligacji własnych o wartości 5 mld PLN. Oprocentowanie obligacji jest zmienne, stanowiące sumę stawki referencyjnej WIBOR 6M oraz marży 159 bps. Bankowi może przysługiwać prawo wcześniejszego wykupu Obligacji po uzyskaniu zgody Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Dzień emisji przewidziano na 28 lutego 2024 roku. Obligacje zostaną zaliczone do zobowiązań kwalifikowalnych Banku w rozumieniu z art. 97a ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 roku o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji.
  • 21 lutego 2024 roku Bank otrzymał indywidualne zalecenie Komisji Nadzoru Finansowego („KNF”), w którym KNF potwierdziła, że Bank spełnia wymogi do wypłaty dywidendy na poziomie do 75% zysku za 2023 rok, przy czym maksymalna kwota wypłaty nie może przekraczać kwoty zysku rocznego pomniejszonego o zysk wypracowany w 2023 roku, zaliczony już do funduszy własnych. Bank zaliczył do funduszy własnych zysk netto, osiągnięty w pierwszym półroczu 2023 roku w kwocie 1 624 430 283 PLN na poziomie jednostkowym oraz w kwocie 1 697 253 857 PLN na poziomie skonsolidowanym. 26 lutego 2024 roku Bank otrzymał dodatkowe wyjaśnienie KNF, w którym KNF przyjęła, że kwota wypłaconej zaliczki na poczet dywidendy, pochodząca z części zysku wypracowanego w roku 2022 przeznaczonego na kapitał rezerwowy z przeznaczeniem na wypłatę dywidendy (w tym zaliczkowej), może nie pomniejszać kwoty wskazanej w stanowisku KNF, o którym mowa powyżej.