Bank jest uniwersalnym bankiem depozytowo-kredytowym, który obsługuje osoby fizyczne i prawne. Świadczy usługi finansowe i prowadzi obsługę klientów w oddziałach, agencjach, oraz przy użyciu nowoczesnych systemów bankowości internetowej i mobilnej. W 2022 roku otworzył pierwszy oddział w Metaversum. Bank obsługuje największą liczbę klientów detalicznych, co sprawia, że pełni szczególną rolę w edukacji klientów umożliwiając im korzystanie z nowych produktów oraz nowych kanałów dostępu do oferowanych usług finansowych.
Jak tworzymy wartość
Grupa Kapitałowa Banku jest wiodącą instytucją finansową w Europie Środkowo–Wschodniej. Bank, podmiot dominujący Grupy Kapitałowej Banku, jest największym bankiem komercyjnym w Polsce pod względem wartości aktywów i kapitałów własnych, wartości kredytów, depozytów i oszczędności, wielkości sieci dystrybucji, a także liczby obsługiwanych klientów i liczby pracowników.
Poprzez podmioty zależne Grupa Kapitałowa Banku oferuje m. in. kredyty hipoteczne, świadczy specjalistyczne usługi finansowe w zakresie leasingu, faktoringu, funduszy inwestycyjnych, funduszy emerytalnych i ubezpieczeń, usługi zarządzania flotą pojazdów, agenta transferowego, dostarczania rozwiązań technologicznych, zarządza nieruchomościami, a także prowadzi działalność bankową oraz świadczy usługi windykacyjne i finansowe w Ukrainie.
Bank uzyskuje przychody z tytułu odsetek, z prowizji i opłat oraz z pozostałych źródeł. Z uzyskanych przychodów finansuje koszty operacyjne. Zyskiem dzieli się z akcjonariuszami w zakresie dopuszczanym przez instytucje nadzoru finansowego. Oprócz zysków finansowych Bank stara się generować korzyści dla gospodarki, środowiska i lokalnych społeczności. Zrównoważony wymiar działalności we wszystkich obszarach został uwzględniony w strategii na lata 2023-2025.
Model tworzenia wartości
Kapitał finansowy
2022 | 20223 | |
---|---|---|
Aktywa | 431 mld PLN | 502 mld PLN |
Kapitały własne | 36 mld PLN | 45 mld PLN |
Finansowanie | 248 mld PLN | 269 mld PLN |
Oszczędności | 453 mln PLN | 542 mln PLN |
- Wzrost skali działania
- Wskaźniki kapitałowe znacznie powyżej wymogów
- Wysoka jakość finansowania klientów
- Kompleksowa oferta produktowa
- Udziały w rynku kredytów zwiększyły się do 18,1%, w sprzedaży kredytów hipotecznych do 35,9%
- Rekomendacja KNF pozwala na wypłatę dywidendy do 75% zysku netto, pomniejszonego o 1,6 mld PLN zaliczone do funduszy własnych
- Wzrost kredytów o 8,5% r/r, jak i pozyskanego finansowania o 19,6%, znacząco powyżej dynamik rynkowych
- Zwiększenie udziałów rynkowych w rynku oszczędności do 21,3%, oraz utrzymanie udziałów w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych powyżej 20,1%
Kapitał organizacyjny i intelektualny
2022 | 2023 | |
---|---|---|
Cyfrowe kanały obsługi | 7,2 mln aktywnych aplikacji IKO | 7,8 mln aktywnych aplikacji IKO |
Udział klientów cyfrowych w liczbie klientów aktywnych | 79% | 82% |
Sztuczna inteligencja | 16 botów obsługujących klientów | 19 botów obsługujących klientów |
Robotyzacja | 230 zrobotyzowanych procesów | 295 zrobotyzowanych procesów |
- Ponad 100 funkcji oraz szeroki wachlarz usług w IKO
- Rozwój ekosystemu usług pozabankowych w ramach platformy VAS
- Wdrożenie nowych procesów realizowanych przez sztuczną inteligencję
- Zrobotyzowano 65 procesów, a zmodyfikowano 82
- Nagroda główna Mobile Trends Awards dla aplikacji IKO
- Udostępnienie usług dodatkowych (VAS Marketplace): Telemedycyna, Bezpieczny ekran, Bezpiecznie w internecie, Legimi, Simpl.rent, Canal+ oraz zakupów kodów do Multikina
- Ponad 31 mln rozmów zrealizowanych łącznie przez boty
- Przy obsłudze tzw. wakacji kredytowych oraz do wsparcia obsługi wniosków o tzw. Bezpieczny Kredyt 2%, roboty wykonały pracę będącą ekwiwalentem ponad 600 FTE
Kapitał ludzki
2022 | 2023 | |
---|---|---|
Zatrudnienie | 25 071 etatów | 25 601 etatów |
Różnorodność | 72% kobiet, 28% mężczyzn | 71% kobiet, 29% mężczyzn |
Projekty promujące well-being | 16 webinarów | 18 webinarów |
Szkolenia | 13 średnia liczba godzin szkoleń w roku na pracownika | 17 średnia liczba godzin szkoleń w roku na pracownika |
- Wdrożenia nowych inicjatyw w ramach przyjętej strategii
- Inicjatywy pracownicze w zakresie wzmocnienia integracji pracowników z różnych obszarów i reprezentujących różne grupy społeczne #JestemUSiebie, #FokusNaCiebie, #CzasNaFeedback
- Program #KreatorzyJutra, którego celem było zbudowanie tzw. „Digital Mindset” pracowników, wzmocnienie kompetencji wspierających realizację celów strategicznych
- Zapoczątkowanie programu rozwojowy #ESGo
- Model pracy hybrydowej umożliwiający elastyczne podejście do realiów i celów biznesowych
- 38,7% kobiet na kluczowych stanowiskach kierowniczych. Luka płacowa 2% w banku 4% w Grupie
- 8,4 tys. uczestników webinarów
- Szkoleniach dla 293 pracowników z zakresu ESG, w spotkaniach on-line wzięło udział 1,9 tys. osób
Kapitał społeczny
2022 | 2023 | |
---|---|---|
Klienci | 11 666 tys | 11 911 tys |
NPS klientów indywidulanych | wzrost o 3 pozycje względem 2022 roku | |
Działalność charytatywna | 50,0 mln zł | 36,5 mln zł |
Wolontariat Fundacji PKO BP | 74 wolontariuszy | 415 wolontariuszy |
- Program ugód dla kredytów hipotecznych w CHF
- Finansowanie potrzeb mieszkaniowych Polaków
- Działania charytatywne realizowane poprzez bank, Fundację PKO Banku Polskiego oraz spółki Grupy
- Projekty inicjowane przez Fundację oraz działania pomocowe z inicjatywy wolontariuszy
- Pionier programu ugód CHF – ponad 57 tys. złożonych wniosków o mediację
- Rekordowy poziom sprzedaży kredytów hipotecznych – blisko 22 mld PLN
- m.in.pomoc na rzecz Domów Samotnej Matki w ramach akcji „Bank Dobrych Serc, współpraca z Zamkiem Królewskim w Warszawie, ochrona życia i zdrowia oraz profilaktyka zdrowotna przy współpracy m.in. z Fundacją Uniwersyteckiego Centrum Zdrowia Kobiety i Noworodka, Fundacją Ewy Błaszczyk „Akogo?”, współpraca z Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Fundacją Obowiązek Polski
- Ekowolontariat, 7. PKO Bieg Charytatywny, „PKO Bohaterom – Pomoc Powstańcom Warszawskim”, akcja „Laptopy od Fundacji”, akcja „Zostań Bankowym Mikołajem”
Kapitał środowiskowy
2022 | 2023 | |
---|---|---|
Wskaźnik zielonych aktywów w odnisieniu do stanu – kluczowy skaźnik wyników (obrót) | 0,95% | |
Wskaźnik zielonych aktywów w odnisieniu do stanu – kluczowy skaźnik wyników (CapEx) | 1,23% | |
Wskaźnik zielonych aktywów (przepływ) – kluczowy skaźnik wyników (obrót) | 1,88% | |
Wskaźnik zielonych aktywów (przepływ) – kluczowy skaźnik wyników (CapEx) | 2,94% |
- Celem strategicznym Banku jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2030 roku
- Produkcja własna energii odnawialnej
- Każdorazowa ocenia wpływu czynników ESG na zdolność kredytową klienta z segmentu korporacyjnego oraz segmentu firm i przedsiębiorstw
- Zakup energii z certyfikatami zielonego pochodzenia
- Redukcja emisji Banku (Zakres 1 i 2), metoda location-based, do roku poprzedniego (2022) o 5,75%
- Zużycie energii elektrycznej wytworzonej samodzielnie +84% r/r
- W procesie kredytowym z jednej strony bank ocenia wpływ danej transakcji kredytowej na kwestie ESG, z drugiej zaś sprawdza jak czynniki ESG wpływają na transakcję kredytową
- 97,6% zużycia energii elektrycznej przez bank, stanowiła energia elektryczna zakupiona z OZE