Kanały dostępu i sieć dystrybucji

Kanały dostępu PKO Banku Polskiego S.A.

Bankowość mobilna IKO

PKO Bank Polski S.A. dostarcza swoim klientom nowoczesne rozwiązania technologiczne, które dają pełny, prosty, funkcjonalny i jednocześnie bezpieczny dostęp do usług bankowych w telefonie. Cyfrową bankowość w Banku mocno wspiera aplikacja mobilna IKO, którą Bank rozwija od 10 lat. Obecnie aplikacja posiada ponad 100 funkcji oraz oferuje szeroki wachlarz usług, w tym pozabankowych.

Liczba aktywnych aplikacji IKO na koniec 2023 roku wyniosła, rekordowe na polskim rynku bankowym, prawie 7,8 mln. Od momentu uruchomienia, w marcu 2013 roku, użytkownicy logowali się do niej blisko 8,7 mld razy, wykonali blisko 2,6 mld transakcji na łączną kwotę 709 mld PLN.

Liczba transakcji wykonanych do końca 2023 roku za pomocą BLIKa zbliżeniowego w aplikacji IKO wyniosła ponad 72,7 mln.

W 2023 roku wszystkie boty przeprowadziły ponad 13,8 mln rozmów, co jest rekordowym wynikiem – wzrost o 32% r/r. Rok zakończono z ponad 31 mln rozmów, w tym 5 botów z łączną liczbą rozmów przekraczającą 1 mln (infolinia – 15,3 mln, asystent głosowy w IKO – 5,1 mln, miękka windykacja (przypominanie o zaległych płatnościach) – 4,7 mln, badania NPS (relacyjne i transakcyjne) – 2,9 mln, leadowanie pożyczki gotówkowej – 2 mln).

W 2023 roku asystent głosowy IKO wykonał łącznie ponad 2,5 mln rozmów z klientami (+70% r/r).

  • 7,8 mln
    liczba aktywnych aplikacji IKO na koniec 2023 roku
  • 72,7 mln
    liczba transakcji wykonanych do końca 2023 roku za pomocą BLIKa zbliżeniowego
  • 13,8 mln
    rozmów wykonanych przez boty w 2023 r.
  • 2,5 mln
    rozmów asystenta głosowego IKO z klientami w 2023 r.
  • dodanie panelu „Codzienne”, który umożliwia ustawienie na głównym ekranie personalizowanych skrótów do najczęściej używanych opcji,
  • kontakt z Bankiem w aplikacji – dodanie możliwości wysyłania wiadomości do Banku bezpośrednio z aplikacji,
  • zakup złota w Mennicy Polskiej,
  • zlecania przelewów walutowych z konta i na konto prowadzone w walucie innej niż PLN,
  • przypomnienia o zbliżającej się dacie wygaśnięcia ważności dokumentu tożsamości i konieczności jego aktualizacji,
  • wprowadzenie komunikatu podczas połączenia IVR, w którym przestrzegamy klienta przed możliwymi oszustwami,
  • prezentacja przejrzystych i czytelnych informacji o:
    • stopach zwrotu dla produktów inwestycyjnych,
    • promocyjnym oprocentowaniu na rachunku oszczędnościowym,
    • opłatach i prowizjach do kont i kart debetowych,
  • możliwość wyrażenia cyfrowej zgody współmałżonka przy uruchamianiu wybranych produktów z oferty Banku,
  • umożliwienie klientom wypełnienia ankiety do badania NPS po zakończeniu różnych transakcji i operacji,
  • umożliwienie otworzenia „PKO Konto Pierwsze” w pełni online,
  • zarządzanie zdefiniowanymi odbiorcami podatkowymi,
  • obsługa kart dodatkowych,
  • zmiany w kredytach i pożyczkach:
    • prezentacja informacji związanych z wakacjami kredytowymi,
    • prezentacje dyspozycji możliwych do złożenia dla danego kredytu,
    • prezentacja oddziału, w którym zawarto umowę o ten produkt,
    • obsługa kredytu 2% – prezentacja informacji dotyczącej harmonogramu,
  • analizy wydatków w Asystencie głosowym IKO,
  • składania dyspozycji o Zaświadczenie kredytowe,
  • wnioskowania o ubezpieczenie samochodu w aplikacji IKO (odnowienie lub rezygnacja z polisy, przekazanie informacji o sprzedaży samochodu),
  • umożliwienie zakupu Lokaty terminowej,
  • prezentacji zajęć egzekucyjnych na rachunkach,
  • ciągła poprawa dostępności cyfrowej WCAG,
  • rozwój rozwiązań chmurowych wspierających obsługę rosnącego wolumenu logowań do aplikacji.

Bankowość internetowa IPKO

Klienci w ramach usług bankowości elektronicznej Banku mogą korzystać z serwisów iPKO i iPKO biznes, PKO Leasing oraz PKO Junior. Usługi te zapewniają klientom dostęp do informacji o rachunkach i produktach oraz wykonywanie szeregu transakcji przez Internet.

* od drugiego kwartału 2019 roku zmiana definicji – liczba klientów detalicznych, którzy posiadają aktywną relację produktową w serwisie iPKO

  • ekosystem usług dodanych (VAS Marketplace) w ramach którego w ciągu całego 2023 roku zostały udostępnione usługi: Telemedycyna, Bezpieczny ekran, Bezpiecznie w internecie, Legimi, Simpl.rent, Canal+ oraz zakupów kodów do Multikina,
  • mikroserwis cenowy – nowa sekcja z informacjami o opłatach i prowizjach w szczegółach produktów,
  • umieszczenie w wiadomościach ankiety satysfakcji z możliwością kierowania jej do określonych grup klientów,
  • dostosowanie serwisu iPKO do obsługi mDowodów,
  • pakiet ubezpieczeń komunikacyjnych – PKO Moto,
  • podsumowanie portfela funduszy inwestycyjnych: jego wartości, wyniku oraz stopy zwrotu od początku inwestycji oraz wdrożenie powiadomień o zmianach w portfelu,
  • możliwość korzystania z trybu ciemnego w funkcjach wyświetlanych w IKO z serwisu iPKO (klienci, którzy korzystają z trybu ciemnego w aplikacji IKO zobaczą go już we wszystkich dostępnych funkcjach, które są wyświetlane w IKO z serwisu iPKO),
  • nowy serwis ekantor z przyjaznym i uproszczonym interfejsem, powiązany z klasyfikacją opartą o sztuczną inteligencję,
  • wieloosobowy dostęp, dzięki któremu klienci mogą m.in. nadać swoim pracownikom uprawnienia do zarządzania rachunkiem w bankowości elektronicznej, zarządzać finansami firmy wspólnie z jej reprezentantami oraz wybierać osoby, które będą zlecać i akceptować przelewy oraz inne operacje,
  • nowa wersja kantoru internetowego iPKO dealer dla firm,
  • dokumenty z informacją o zmianie konta lub warunków jego prowadzenia możliwe do pobrania bezpośrednio w serwisie iPKO,
  • nowy wniosek o ROR,
  • wniosek o dofinansowanie dla rolników – udostępnienie punktu wejścia do logowania do platformy ARiMR,
  • dodanie lokaty jubileuszowej.
  • Ponadto w 2023 roku Bank wdrożył zmiany w istniejących funkcjonalnościach serwisu:
  • Open Banking – udostępnienie funkcji dodawania rachunków z innych banków oraz zarządzenia usługą dostępu do informacji o kontach AIS (account information services),
  • nowy widok sekcji Oszczędzanie w iPKO zapewniający wygodne przeglądanie lokat na każdym urządzeniu, w tym na telefonach i tabletach,
  • nowy, responsywny proces czasowego blokowania i odblokowywania kart,
  • rozbudowanie wielu nowych funkcji o inne wersje językowe,
  • nowy kompaktowy proces zakupu Lokaty terminowej,
  • zmiany w obszarze filtrowania i wyświetlania historii operacji uwzględniające propozycje i uwagi zebrane od klientów,
  • optymalizacja procesu zmiany numeru telefonu polegająca na samodzielnej zmianie przez klienta bez konieczności potwierdzenia jej przez konsultantów infolinii,
  • możliwość zmiany kwoty w przelewach zagranicznych w przypadku opłaty przewyższającej kwotę przelewu,
  • prezentowanie dokładnej godziny wykonania operacji kartowej w szczegółach transakcji,
  • informacja o kosztach związanych z inwestycją w fundusze inwestycyjne,
  • wygodniejsza obsługa poleceń zapłaty dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych (RWD),
  • nowa ikona powiadomień i wyglądu skrzynki wiadomości otrzymanych wraz z zapewnieniem dogodnej obsługi na urządzeniach mobilnych,
  • nowa edycja wniosku 300+ (Dobry start).

Serwis iPKO biznes

System bankowości elektronicznej iPKO biznes jest przeznaczony dla wszystkich klientów instytucjonalnych, którzy oczekują internetowego i mobilnego dostępu do standardowych produktów oraz specjalistycznych usług bankowych.

  • integrację z kolejnymi popularnymi systemami finansowo-księgowymi – klienci mogą pobierać historię rachunku, wyciągi i zlecać przelewy bezpośrednio w swoim systemie ERP, bez konieczności logowania się do iPKO biznes,
  • moduł rachunków przetargów, w którym można kontrolować rachunki główne oraz powiązane przetargu, a także zarządzać wpłatami z tytułu wadiów od kontrahentów i składać dyspozycje rozliczenia przetargu,
  • moduł Tracker SWIFT przelewów zagranicznych, w którym klient ma dostęp m.in. do statusu realizacji przelewu, kosztów i informacji o powodach odrzucenia bądź anulowania przelewu,
  • bezpośrednie przejście do Portalu Klienta PKO Leasing bez konieczności dodatkowego logowania (działanie wynikało z celu strategicznego: Rozbudowa multiplatformy produktowej),
  • szybkie wystawienie komunikatów informacyjnych lub sprzedażowych dla wybranej listy klientów,
  • dodanie mDowodu w obsługiwanych w iPKO biznes produktach i usługach,
  • pakiet zmian zwiększających użyteczność, m.in. wynikające z badań NPS usprawnienia w usłudze PKO Cash oraz ułatwienia w mobilnej autoryzacji iPKO biznes.
  • narzędzia mobilnej autoryzacji,
  • możliwość generowania i przysyłania potwierdzeń operacji finansowych bezpośrednio z aplikacji, prezentacji blokad (transakcji nierozliczonych) na kartach debetowych oraz dodania informacji o sumie blokad na kartach debetowych oraz przedpłaconych,
  • możliwość zlecania przelewów krajowych oraz na rachunek własny. Możliwość zlecania przelewów będzie dostępna wyłącznie dla użytkowników aplikacji, posiadających dostęp do rachunków firmowych/firm prowadzonych w oddziale polskim,
  • możliwość podpisania umowy o dostęp do nowej wersji platformy iPKO dealer narzędziem mobilnej autoryzacji,
  • realizację przelewów natychmiastowych Express Elixir.

Serwis PKO Leasing

PKO Leasing S.A. rozwija funkcjonalności zdalnej samoobsługi klientów przez Portal Klienta – nowoczesną platformę online do zarządzania umowami leasingowymi.

Do końca 2023 roku:

  • 96,5% klientów PKO Leasing korzystało z Portalu Klienta,
  • możliwości płatności online zostały rozszerzone o opcje BLIK i BLIK OneClick, w których zrealizowano 300 tys. transakcji,
  • PKO Leasing S.A. przeprocesował 33 tys. wniosków online,
  • wysyłka pism pocztą została zastąpiona doręczeniem online na Portalu. Dotyczyło to: ​
    • pism windykacyjnych- wypowiedzenia umów, wezwania do zapłaty, wznowienia​,
    • mandatów,
    • pism dotyczących terminowego zakończenia umowy.

Aplikacja PKO Junior

PKO Junior to oferta Banku skierowana do rodziców i dzieci w wieku do 12 roku życia. Aktualnie wiele banków kieruje oferty do tej grupy wiekowej i ważnym elementem jest aplikacja mobilna dla dzieci. Dzięki swoim funkcjom uczy dziecko zarządzania budżetem w telefonie. Korzystanie z aplikacji jest komfortowe i bezpieczne, ponieważ rodzic kontroluje wszystkie akcje wykonane w aplikacji PKO Junior w swoim serwisie iPKO. Bank jako pierwszy zaproponował takie rozwiązanie na polskim rynku.

Po 10 latach funkcjonowania aplikacja została stworzona ponownie w nowej technologii – Flutter. Dzięki tej zmianie aplikacja może być rozwijana równocześnie na dwóch platformach: Android i iOS. Bank udostępnił aplikację w nowej odsłonie w lipcu 2023 roku.

Do tej pory z oferty skorzystało 749 tys. dzieci w wieku do 12 lat. Dzieci wykonują średnio w miesiącu 8 transakcji bezgotówkowych, a 98,6% wszystkich ich transakcji to płatności kartą.

  • możliwość logowania się za pomocą hasła, numeru PIN, odcisku palca i skanem twarzy (biometria),
  • nowe standardy bezpieczeństwa, zgodne z obowiązującymi wytycznymi Banku,
  • intuicyjne menu, które ułatwia dzieciom poruszanie się i nawigowanie, które jest spójne z nawigacją w IKO.

Sieć dystrybucji PKO Banku Polskiego S.A.

PKO Bank Polski S.A. w trosce o wygodny dostęp do produktów i usług oddaje do dyspozycji swoich klientów szeroką sieć oddziałów detalicznych i agencji, biur bankowości prywatnej, oddziałów korporacyjnych, a także oddziałów, które mają siedziby poza granicami kraju. Modernizacja i optymalizacja sieci oddziałów odbywa się w sposób ciągły, a decyzja o funkcjonowaniu oddziału na danym mikrorynku podejmowana jest w oparciu o przesłanki ekonomiczne, z uwzględnieniem potencjału rozwoju. W 2023 roku dzięki podejmowanym działaniom optymalizacyjnym powierzchnia przypisana do oddziałów detalicznych została zmniejszona o 11,2 tys. m2.

Na koniec 2023 roku sieć placówek Banku obejmowała:

  • 882
    oddziały detaliczne skupione w 10 oddziałach regionalnych, 8 biurach bankowości prywatnej i 11 biurach bankowości przedsiębiorstw,
  • 23
    regionalne centra korporacyjne (RCK) skupione w 7 regionalnych oddziałach korporacyjnych oraz oddziały w Republice Federalnej Niemiec, Republice Czeskiej, Republice Słowackiej.

W stosunku do stanu na koniec 2022 roku liczba placówek detalicznych ogółem zmniejszyła się o 23.

Dane operacyjne segmentu detalicznego i korporacyjnego

2023 2022 2021 2020 2019
Liczba placówek w segmencie detalicznym: 911 934 942 972 1 073
regionalne oddziały detaliczne 10 10 10 10 11
oddziały detaliczne 882 905 913 943 1 043
biura bankowości prywatnej 8 8 8 8 8
biura bankowości przedsiębiorstw 11 11 11 11 11
Liczba placówek w segmencie korporacyjnym i inwestycyjnym: 34 33 33 32 42
regionalne oddziały korporacyjne 7 7 7 7 7
regionalne centra korporacyjne 23 23 23 23 33
oddziały zagraniczne 4 3 3 2 2
Liczba agencji 286 349 447 492 538
Liczba bankomatów 3 056 3 011 2 976 3 022 3 080
1) Dane za 2023 rok uwzględniają oddział w Rumunii, który nie rozpoczął jeszcze działalności operacyjnej.

Sieć agencji stanowi uzupełnienie sieci oddziałów i bankomatów. Na koniec 2023 roku Bank współpracował z 286 agencjami. Obserwowany w ostatnich latach spadek liczby agencji jest spowodowany zmniejszeniem rentowności na skutek zmieniającej się i dynamicznej sytuacji rynkowej.

Bank nieustannie poprawia warunki w jakich odbywa się obsługa klientów i podnosi komfort pracy poprzez modernizację lub przenoszenie swoich oddziałów do atrakcyjniejszych lokalizacji. Celem jest zapewnienie nowoczesnych, przyjaznych oddziałów, dostosowanych do potrzeb klientów i pracowników. W ostatnich latach Bank przeprowadził transformację blisko 200 oddziałów. W samym 2023 roku, pierwszym roku nowej Strategii Banku, oddano 47 zmodernizowanych placówek własnych, w tym zrealizowano: 17 przeniesień oddziałów do nowych lokalizacji i 30 modernizacji oddziałów.

W zmodernizowanych i przenoszonych oddziałach zastosowane zostały udogodnienia dla klientów jak np. nośniki elektroniczne czy stanowiska internetowe. Jednocześnie kontynuowane są prace związane z przekształcaniem części oddziałów w oddziały bez obsługi kasowej na stanowiskach doradczych, tzw. oddziały bezgotówkowe. Gotówkę klienci mogą deponować lub wypłacać tylko za pomocą urządzeń samoobsługowych. Na koniec 2023 roku w modelu bezgotówkowym funkcjonowało 50 oddziałów (zmiana r/r o 17 oddziałów).

Oprócz działań poprawiających jakość pracy pracowników w 2023 roku Bank przeprowadził projekt mający na celu jeszcze lepsze wsparcie klientów z niepełnosprawnościami. W ramach projektu została zmieniona metodologia określająca dostępności placówek bankowych dla osób z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności. Przygotowano i przeprowadzono szkolenie z obsługi osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności – do 15 grudnia 2023 roku przeszkolono 81% pracowników sieci. Dokonano modernizacji kilkudziesięciu placówek bankowych uwzględniających wymogi dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. W 2023 roku Bank kontynuował wdrażanie nowego modelu obsługi klientów detalicznych, opartego o rolę Asystenta klienta, czyli pracownika odpowiedzialnego za wstępne rozpoznanie potrzeb klienta od momentu wejścia do oddziału i maksymalnie efektywną organizację wizyty. Na koniec 2023 roku model obsługi z Asystentem klienta funkcjonował w około 200 oddziałach.

Centrum Bankowości Przedsiębiorstw

Centrum Bankowości Przedsiębiorstw PKO Banku Polskiego S.A. to optymalny model obsługi stworzony z myślą o rozwoju przedsiębiorców i zaspokojeniu ich potrzeb na usługi finansowe. Działając od 2018 roku Centrum Bankowości Przedsiębiorstw (CBP) generuje stały wzrost wyniku, zwiększając sukcesywnie bazę swoich klientów oraz poziom ich satysfakcji co zostało potwierdzone niezależnym badaniem NPS na tle innych banków konkurencyjnych plasując PKO Bank Polski S.A. na 3 miejscu (źródło: Indicator Polska, maj 2022 roku, badani klienci o przychodach 5-30 mln). W 2023 roku został zwiększony próg kwalifikacji klientów do obsługi przez CBP (przedsiębiorstwa o rocznych przychodach 15-60 mln zł), co powinno przyczynić się do większej akwizycji na koniec roku i zoptymalizować model sprzedaży.

Wyodrębnienie Centrum Bankowości Przedsiębiorstw pozwala budować pozytywny wizerunek i markę PKO Banku Polskiego jako solidnego partnera w biznesie dla polskich przedsiębiorstw, dzięki m.in:

  • wyspecjalizowanej grupie blisko 140 doradców, którzy stale podnoszą swoje kompetencje oraz współpracują bezpośrednio z analitykami kredytowymi oraz specjalistami z Grupy Kapitałowej Banku,
  • lepszemu dopasowaniu oferty produktowej i cenowej do potrzeb klientów oraz skróceniu czasu oczekiwania na decyzję kredytową, dzięki usprawnieniom w procesie kredytowym,
  • zwiększeniu atrakcyjności oferty o produkty z Grupy Kapitałowej Banku oraz ścisłej współpracy ze specjalistami w zakresie faktoringu, leasingu i produktów skarbowych,
  • cyklicznym spotkaniom z klientami w celu promowania produktów Banku i Grupy Kapitałowej Banku oraz przede wszystkim edukacji i popularyzacji nowoczesnych rozwiązań w oparciu o możliwości rynkowe i bieżące programy publiczne.

Centrum Bankowości Prywatnej

PKO Bank Polski S.A. od kilkunastu lat świadczy kompleksowe usługi finansowe w ramach oferty Bankowości Prywatnej i umożliwia klientom dostęp do szerokiej oferty produktów i instrumentów finansowych, od obsługiwanych zdalnie i w sposób tradycyjny kont osobistych i depozytowych przez usługi maklerskie i skarbowe, prestiżowe karty kredytowe z komfortowym pakietem ubezpieczeń, po pełne spektrum produktów inwestycyjnych oraz najem lub leasing samochodów czy jachtów. Bankowość Prywatna oferuje też wszechstronne finansowanie potrzeb bieżących oraz inwestycyjnych.

Biura Bankowości Prywatnej obsługują klientów w największych miastach w Polsce: Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi, Szczecinie, Bydgoszczy oraz Białymstoku i Lublinie.

Na koniec 2023 roku Centrum Bankowości Prywatnej zarządzało portfelem aktywów o wartości blisko 70 mld PLN (wzrost o 22,2% r/r), a liczba obsługiwanych klientów wyniosła około 18,9 tys. (wzrost o 12,7% r/r).

Contact Center PKO Banku Polskiego S.A.

Contact Center zapewnia sprawną i efektywną obsługę telefoniczną, poprzez e-mail, czat i media społecznościowe. Pracownicy Banku są dostępni całą dobę i zapewniają kompleksową obsługę klienta:

  • wykonując dyspozycje,
  • udzielając informacji i edukując,
  • zachęcając do aktywnego korzystania z aplikacji samoobsługowych,
  • sprzedając produkty banku oraz produkty ubezpieczeniowe.

Aby zapewnić najwyższą jakość i efektywność obsługi, wykorzystywana jest sztuczna inteligencja. Klienta kontaktującego się z infolinią wita voicebot. Jego zadaniem jest:

  • rozpoznanie intencji kontaktu,
  • obsłużenie klienta w prostych sprawach (udzielenie informacji, wykonanie prostych dyspozycji, np. nadanie PIN do karty płatniczej, zablokowanie dostępów do serwisu internetowego i aplikacji IKO),
  • w razie potrzeby przekazanie rozmowy do wykwalifikowanego konsultanta.

W 2023 roku Bank wdrożył potwierdzanie transakcji podejrzanych (przelewów, BLIK, transakcji kartowych) przez voicebota. Dzięki temu w krótszym czasie zostaje potwierdzona większa liczba dyspozycji.

W 2023 roku boty przeprowadziły ponad 15 mln rozmów. Wpłynęło to na istotne obniżenie kosztów obsługi.

Bank wykazuje dbałość o bezpieczeństwo klientów. Szczególna uwaga jest zwracana na sytuacje potencjalnie fraudowe. Bank prowadzi edukację klientów w zakresie bezpieczeństwa, aby wzmocnić czujność i zapobiec wyłudzeniom.

Wprowadzona została możliwość potwierdzenia tożsamości dzwoniącego pracownika oraz weryfikacji klienta z wykorzystaniem aplikacji IKO. Dzięki temu rozwiązaniu klient ma pewność, że rozmawia z pracownikiem Banku.

Na bieżąco są identyfikowane i wprowadzane rozwiązania zaspokajające potrzeby naszych klientów. W 2023 roku zostały uruchomione dwie linie specjalistyczne: obsługi klientów powyżej 75 roku życia oraz klientów zgłaszających zagrożenia bezpieczeństwa. Dzięki tym rozwiązaniom nasi klienci obsługiwani są ze szczególną dbałością, a zakres i sposób obsługi uwzględnienia ich specjalne potrzeby.

Obsługa jest zapewniona w języku angielskim i ukraińskim. W 2023 roku został wydłużony czas działania infolinii ukraińskojęzycznej (w godzinach 7-22) oraz wprowadzona obsługa w weekendy i święta.

Jakość obsługi naszych pracowników jest doceniana w badaniach zewnętrznych. W 2023 roku w badaniu Moje Bankowanie obsługa telefoniczna oraz e-mail Banku otrzymywała wysokie pozycje na podium. W podsumowaniu za cały rok zajęła drugą pozycję. To skok o 5 pozycji w stosunku do poprzedniego roku.

W badaniu Instytucja Roku zanotowany został wysoki wzrost oceny jakości Infolinii Banku, a jakość obsługi świadczonej dla klientów ukraińskojęzycznych przez pracownika została wyróżniona w konkursie Polish Contact Center Awards.