Bank wraz ze spółkami Grupy Kapitałowej Banku wspierał transformację energetyczną Polski finansując zrównoważone projekty oraz rozszerzając ofertę produktową.
Zarządzanie tematyką ESG
Cele strategiczne ESG i ich realizacja
Cele strategiczne ESG ujęto w Filarze 4 Strategii Banku na lata 2023-2025 – Lider transformacji ESG w polskim sektorze bankowym. Nadzór nad wdrożeniem Strategii i realizacją celów strategicznych w Banku pełni Komitet Strategii, w skład którego wchodzą członkowie Zarządu Banku.
W 2023 roku Bank:
- zwiększył finansowanie projektów zrównoważonych i transformacyjnych, w tym finansowanie farm wiatrowych (lądowych i morskiej), zakup zeroemisyjnych autobusów, rozbudowę fabryki do produkcji separatorów do baterii do samochodów elektrycznych, czy zakup nowoczesnych lokomotyw,
- udzielił finansowania konsorcjalnego Grupie Enea. Łączna kwota to 2,5 mld PLN, w tym udział PKO Banku Polskiego jest największy i wynosi 750 mln PLN,
- rozszerzył ofertę dla firm o kredyt ekologiczny oraz wdrożył programy gwarancyjne dla rynku mieszkaniowego powiązane z premiami termomodernizacyjnymi i remontowymi oraz ekologiczne karty płatnicze,
- udostępnił dwa subfundusze inwestycyjne zaliczane do grupy produktów jasnozielonych plus, czyli spełniających wymogi art. 8 rozporządzenia SFDR,
- poszerzył ofertę najmu długoterminowego o samochody elektryczne w ramach programu „Mój Elektryk”.
W obszarze odpowiedzialności społecznej Bank:
- przeprowadził kampanię wizerunkową „#Ekoodpowiedzialni” promując postawy ekologiczne,
- uruchomił program szkoleń ESG dla pracowników w ramach inicjatywy #ESGo! (przeszkolono 2,2 tys. osób)
- zorganizował aukcję „Sztuka Pomagania” która jest zwieńczeniem akcji „Bank Dobrych Serc” na rzecz 48 Domów Samotnej Matki w całej Polsce. Zlicytowano 11 obrazów z kolekcji Banku za które uzyskano prawie 350 tys. PLN.
W zakresie ładu korporacyjnego Bank:
- budował strukturę zarządczą ESG,
- wprowadził kryteria ESG do oceny dostawców we wszystkich postępowaniach przetargowych,
- podejmował działania na rzecz ograniczenia śladu węglowego z działalności operacyjnej.
Rozliczenie celów Strategii w oparciu o niefinansowe wskaźniki wyników zaprezentowano w poniższych tabelach.
ZOBOWIĄZANIE DO 2025 | WSKAŹNIK | 2023 | 2022 |
---|---|---|---|
Wzrost udziału kobiet na stanowiskach kierowniczych do >40% | Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych | 38,7 | 38,7 |
Wzrost udziału kobiet na stanowiskach MRT w Banku do >30% | Udział kobiet na stanowiskach MRT w Banku | 22,7 | 20,6 |
>2% udział osób z niepełnosprawnościami wśród zatrudnionych | Udział osób z niepełnosprawnościami wśród zatrudnionych | 1,2 | 1,2 |
Zniwelowanie luki płacowej pomiędzy kobietami a mężczyznami | Luka płacowa pomiędzy kobietami i mężczyznami | 2% | 4% |
<7% wskaźnik odejść dobrowolnych | Wskaźnik odejść dobrowolnych | 5,4 | 7,9 |
<14% wskaźnik całkowitej rotacji pracowników | Wskaźnik całkowitej rotacji pracowników | 10,0 | 13,4 |
ZOBOWIĄZANIE DO 2025 | REALIZACJA W 2023 |
---|---|
Najwyższy wolumen nowego finansowania projektów zrównoważonych i transformacyjnych | 2,2 mld PLN |
Top 3 Bank w finansowaniu ESG w każdym segmencie biznesowym, wspierający klientów ekspertyzą z zakresu transformacji energetycznej | Cel na koniec 2025 |
Neutralność klimatyczna w zakresie 1 i 2 do 2030 roku | Cel średniookresowy (do 2030) |
Ograniczenie emisji własnych (Zakres 1 i 2) | Redukcja emisji Banku (Zakres 1 i 2), metoda location-based, do roku poprzedniego (2022) o 5,75% |
>90% zakupionej energii z certyfikatami zielonego pochodzenia | 97,6% energii elektrycznej zakupionej przez Bank |
Pierwsza emisja zielonych obligacji własnych Banku | Cel na koniec 2025 |
Bank przyjął również cel stworzenia i publikacji trajektorii ograniczania emisji CO2 Banku (realizacja w toku) oraz zobowiązanie dotyczące systematycznego poszerzania zakresu ujawnień emisji CO2 Banku (zob. „Środowisko„).
ZOBOWIĄZANIE DO 2025 | REALIZACJA W 2023 |
---|---|
Lider edukacji finansowej młodzieży (wzrost liczby kont Junior) |
|
Lider działań, które wspierają cyfrową transformację różnych grup społecznych, w tym seniorów (promocja cyfrowych usług publicznych – dostęp do e-gov przez kanały cyfrowe banku, aplikacja i strona w wielu wersjach językowych) |
|
Lider przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu (inkluzywna bankowość dla osób z niepełnosprawnościami; oferta dopasowana do specyficznych potrzeb klientów w każdym wieku i w każdej lokalizacji) |
|
Lider wsparcia ludności Ukrainy oraz procesu odbudowy kraju |
|
Kluczowe niefinansowe wskaźniki wyników
Polityki
Grupa Kapitałowa Banku przyjęła polityki w odniesieniu do najważniejszych zagadnień społecznych, pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i posiada następujące regulacje:
- Kodeks etyki,
- Polityka informacyjna i komunikacja z inwestorami,
- Polityka dywidendowa (rozdział 7.3),
- Polityka bezpieczeństwa (w tym cyberbezpieczeństwa),
- Polityka oceny odpowiedniości członków Rady Nadzorczej,
- Polityka różnorodności członków Zarządu i Rady Nadzorczej,
- Polityka sponsoringowa i charytatywna,
- Polityka wyboru firmy audytorskiej,
- Polityka przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- Zasady zapewnienia zgodności i zarządzania ryzykiem braku zgodności,
- Regulamin pracy banku i zasady rekrutacji,
- Polityka wynagradzania,
- Zasady zarządzania rozwojem pracownika,
- Zasady przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji,
- Polityka wspólnego rynku pracy,
- Polityka zakupowa,
- Strategia podatkowa,
- Polityka bezpieczeństwa i higieny pracy,
- Zasady gospodarki odpadami i ochrony środowiska.
Strategia podatkowa
Bank jako podmiot działający w sposób odpowiedzialny i transparenty od 2021 roku posiada Strategię podatkową PKO Banku Polskiego S.A. przyjętą przez Zarząd w formie uchwały i zatwierdzoną przez Radę Nadzorczą. Co roku Bank dokonuje przeglądu Strategii pod kątem aktualności i w razie konieczności przedstawia rekomendacje do zatwierdzenia Zarządowi i Radzie Nadzorczej.
Zgodnie z ustawowym obowiązkiem, Podatkowa Grupa Kapitałowa Powszechnej Kasy Oszczędności Banku Polskiego Spółki Akcyjnej (dalej: PGK), którą tworzą: Bank, PKO Bank Hipoteczny S.A. oraz PKO Leasing S.A., przygotowała kolejną, coroczną, Informację o realizowanej strategii podatkowej za rok 2022.
Strategia podatkowa Banku oraz przygotowane przez PGK informacje o realizowanej strategii podatkowej za lata: 2020, 2021 oraz 2022 są dostępne na stronie Banku.
Podstawowe regulacje wewnętrzne dotyczące zakupów są następujące: Polityka Zakupowa, Zasady zakupu towarów i usług, Tryb zakupu towarów i usług oraz Kodeks Etyki dla Dostawców i Oferentów.
Polityka Zakupowa została przyjęta uchwałą Zarządu Banku w październiku 2023 roku i zastąpiła dotychczasową politykę zakupową wprowadzoną decyzją dyrektora departamentu zakupów.
Celem Polityki Zakupowej jest zapewnienie efektywnego i zrównoważonego rozwoju Banku (par. 1 pkt 1 Polityki Zakupowej). Polityka Zakupowa dotyczy wszelkich zakupów Banku (par. 3 Polityki). Wprowadza standardy dokonywania zakupów, ustanawia cele zakupowe oraz określa dobre i złe praktyki procesu zakupowego.
Wśród standardów dokonywania zakupów Polityka wprowadza obowiązek uwzględniania celów środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego (ESG) przy ocenie oferentów i dostawców (par. 4 pkt 7 Polityki). Jako cele zakupowe ustanowiono w Polityce: jakość, sprawność i rozwój (zmierzające do optymalizacji wymogów funkcjonalnych przy minimalizacji kosztów cyklów życia towarów i usług). Średniookresowym celem organizacji zakupowej jest natomiast stosowanie i zwiększanie znaczenia formułowanych w postępowaniu zakupowym wymagań w zakresie czynników ESG. Polityka zakupowa ustala ponadto m.in. następujące standardy postepowania zakupowego korespondujące z ESG tj. uczciwe traktowanie oferentów i dostawców, proporcjonalność wymogów i kryteriów ustalanych w postępowaniu do nabywanych towarów lub usług, czy zarządzenie konfliktem interesów. Za dobrą praktykę w toku procesu zakupowego Polityka Zakupowa uznaje m.in. rzetelną ocenę ofert polegającą na: (i) dokonywaniu oceny na podstawie przyjętych kryteriów (w tym ESG), wag ocen oraz dostarczonych dokumentów i informacji, (ii) właściwym podziale na kryteria eliminujące i kryteria oceniane, (iii) stosowaniu kryteriów związanych z zaspokajaną potrzebą i adekwatnych do dokonania wyboru, (iv) obiektywizm oceny oraz (v) unikanie nieuzasadnionych ocen preferujących.
W I kwartale 2023 roku Bank przyjął „Politykę wspólnego rynku pracy spółek Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego S.A.” Celem polityki jest wdrożenie kierunkowych założeń, dzięki którym spółki w Grupie Kapitałowej Banku będą funkcjonować na wewnętrznym i zewnętrznym rynku pracy jako podmioty o jednolitej polityce zatrudnienia i wynagradzania, koherentnej kulturze organizacyjnej, stabilnym i bezpiecznym środowisku pracy, nie tworząc dla siebie wzajemnej konkurencji w pozyskiwaniu pracowników, ale kreując spójny wizerunek Grupy Kapitałowej Banku jako pracodawcy. Polityka ma za zadanie m.in. wdrożenie efektywnych narzędzi naboru i rozwoju odpowiednich kompetencji pracowników. Polityka została udostępniona spółkom zależnym Banku w celu przyjęcia i wdrożenia.